Τρίτη, 25 Μαρτίου 2008

"Κίτρινη κάρτα" από την Ευρώπη για το Sea Diamond


Άρθρο του Γιωργου Λιαλιου.
Εφημερίδα Καθημερινή 23.3.08

Εξι «κίτρινες» για το περιβάλλον. Ποιες υποθέσεις απασχολούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ίσως οδηγήσουν σε παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωδικαστήριο

Η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα μια φορά υπόλογη για τις επιλογές και τον τρόπο που διαχειρίζεται τον φυσικό της πλούτο, την αδυναμία και την απροθυμία της να προστατέψει τη Φύση, καθώς έξι μεγάλα περιβαλλοντικά ζητήματα εισέρχονται στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η «Κ» αποκαλύπτει σήμερα ποιες υποθέσεις βρίσκονται ένα βήμα πριν από την παραπομπή στο Ευρωδικαστήριο και για ποιους λόγους τις διερευνά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Πρόκειται για την εκτροπή του Αχελώου, το ναυάγιο του Sea Diamond, τη διέλευση του αυτοκινητοδρόμου Πύργος - Τσακώνα μέσα από τον Καϊάφα, τη ρύπανση του Ασωπού ποταμού, την υποβάθμιση της λίμνης Κορώνειας και την πλημμελή λειτουργία του ΧΥΤΑ στη Φυλή. Για ορισμένες από αυτές τις περιπτώσεις, οι ελληνικές αρχές έχουν ήδη κληθεί να απολογηθούν.

Ναυάγιο στη Σαντορίνη

Τον Απρίλιο του 2007 το κρουαζιερόπλοιο Sea Diamond βυθίστηκε ανοιχτά της καλντέρας της
Σαντορίνης, αφού προσέκρουσε σε χαρτογραφημένο ύφαλο. Το πλοίο παραμένει σήμερα σε βάθος 150 μέτρων. Εως τώρα έχει γίνει μερική απάντληση των καυσίμων του, ωστόσο παραμένουν στο πλοίο μεγάλες ποσότητες καυσίμων και λιπαντικών και άλλων επικίνδυνων ουσιών (ψυκτικά υγρά, αμίαντος, βαρέα μέταλλα κ.λπ.).
Οι έρευνες της Επιτροπής ξεκίνησαν ύστερα από καταγγελία περιβαλλοντικών οργανώσεων και φορέων. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής έχουν ζητήσει από τις ελληνικές αρχές πληροφορίες για την πορεία των έργων απάντλησης των καυσίμων και ανέλκυσης του πλοίου. Η απάντηση αναμενόταν στα τέλη Ιανουαρίου. Μέχρι τώρα η Ελλάδα έχει υποστηρίξει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι έχει γίνει η πλήρης απάντληση των καυσίμων και ότι θα γίνει και η πλήρης ανέλκυση του πλοίου. Αυτές οι πληροφορίες είναι αντίθετες με όσα έχουν μέχρι σήμερα δημοσιοποιηθεί για την υπόθεση, από τα οποία προκύπτει ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία διέκοψε κάθε περαιτέρω προσπάθεια σχετικά με το ναυάγιο.
Η κύρια νομοθεσία που φαίνεται να παραβιάζεται είναι αυτή περί αποβλήτων, σύμφωνα με την οποία ο ιδιοκτήτης ενός αποβλήτου δεν μπορεί να το εναποθέσει παράνομα εκτός οριοθετημένων ειδικών χώρων και έχει υποχρέωση να το απομακρύνει εντός έτους από την ημερομηνία παράνομης εναπόθεσής του. Η παραπομπή κράτους και πλοιοκτήτριας εταιρείας θα αποφασιστεί μέσα στον Απρίλιο.