Τρίτη 27 Απριλίου 2010

ΕΛΚΕΘΕ: Απολύτως αναγκαία η απομάκρυνση του ναυαγίου από την Καλντέρα

Με συνέντευξή του στην εφημερίδα ΕΘΝΟΣ (24/2/2010) ο υπεύθυνος του προγράμματος παρακολούθησης του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. χημικός-ωκεανογράφος Ιωάννης Χατζηανέστης δηλώνει: "Η ΔΙΑΒΡΩΣΗ ΤΩΝ ΤΟΙΧΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΤΟΥ, ΘΑ ΦΕΡΕΙ ΣΟΒΑΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΡΥΠΑΝΣΗΣ . Το βυθισμένο πλοίο εξακολουθεί να είναι μια εν δυνάμει πηγή ρύπανσης, η οποία δεν γνωρίζουμε πότε θα ενεργοποιηθεί. Δηλαδή, όταν θα αρχίσει να προχωράει η διάβρωση των τοιχωμάτων του πλοίου, τόσο από τα μέταλλα όσο και από τον εξοπλισμό που περιέχει, ηλεκτρικές συσκευές, χρώματα, λιπαντέλαια κ.ά., τότε θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα ρύπανσης. Επομένως είναι απολύτως αναγκαία η απομάκρυνση του ναυαγίου από την Καλντέρα και μάλιστα δεν θα πρέπει το πλοίο να κοπεί σε κομμάτια, διότι θα ρυπάνει τον όρμο", λέει ο χημικός-ωκεανογράφος.
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11424&subid=2&pubid=11364981

"ΕΑΝ ΔΕΝ ΓΙΝΕΙ ΑΝΕΛΚΥΣΗ, Η ΟΛΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΜΗ ΑΝΑΤΡΕΨΙΜΗ" είχε δηλώσει ο πρώην Πρόεδρος του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. κος. Γ. ΧΡΟΝΗΣ !

Πέμπτη 22 Απριλίου 2010

Σιωπή από το ΕΛΚΕΘΕ για τις μελλοντικές επιπτώσεις του Sea Diamond.

Ο τόπος του ναυαγίου τον Απρίλιο του 2010!
Λόγω των υποθαλάσσιων ρευμάτων τα πετρελαιοειδή αναδύονται στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή. Τι γίνεται με τις αόρατες ρυπογόνες και πλέον επιβλαβείς ουσίες που καθημερινά διαρρέουν?
Να φύγει το τοξικό απόβλητο από την Καλντέρα
.
Ενώ παραμένει άγνωστο στους πολίτες το περιεχόμενο του επίσημου Green Passport, το ΕΛΚΕΘΕ συνεχίζει να σιωπά για τις μακροπρόθεσμες συνέπειες στο θαλάσσιο περιβάλλον από το Ναυάγιο Sea Diamond.

Άραγε αυτό δηλώνει αδυναμία ή, αδικαιολόγητη εμμονή στις υπάρχουσες μετρήσεις? Μετρήσεις οι οποίες γίνονται όργανα απενοχοποίησης του ναυαγίου, από ασυνείδητη μερίδα του Τύπου. Όμως στη συνείδηση των πολιτών το Sea Diamond είναι ένα τοξικό σκουπίδι πεταμένο στη μοναδική στο κόσμο, Καλντέρα μας.

Οι άλλες ανθρωπογενείς αιτίες της περιβαλλοντικής διαταραχής, όπως είναι τα αστικά λύματα και οι κινήσεις των πλοίων στην ευρύτερη περιοχή, δεν ακυρώνουν την καθημερινά αυξανόμενη ρύπανση που διαχέεται, διαρρέει και αναδύεται. Επίσης η συνυπευθυνότητα της ρύπανσης και από άλλες ανθρωπογενείς αιτίες, δεν απαλλάσσει το κράτος από την υποχρέωση και την ευθύνη της άμεσης ανέλκυσης του ναυαγίου.

Τετάρτη 31 Μαρτίου 2010

3 χρόνια κοροϊδίας. Φτάνουν πια οι υποσχέσεις - ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ - Δευτέρα 5 Απριλίου 2010


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Σας προσκαλούμε τη Δευτέρα 5 Απριλίου 2010 και ώρα 11 το πρωί, στον όρμο του Αθηνιού Θήρας, προκειμένου να διαμαρτυρηθούμε για την επί της
ουσίας απραξία της πολιτείας σχετικά με την Ανέλκυση και Απομάκρυνση
του ναυαγίου του Sea Diamond, της εταιρείας Louis Cruises, από την
Καλντέρα της Σαντορίνης.
Για όλους τους Σαντορινιούς τα ψέματα τελείωσαν. Επιβάλλεται να
προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα που είναι η Ανέλκυση του ναυαγίου από τη θάλασσά μας. Η μοναδική στον πλανήτη μας
Καλντέρα της Σαντορίνης, και προστατευόμενη ως περιοχή Natura,
απειλείται με οικολογική καταστροφή.

Πέρασαν 3 χρόνια κοροϊδίας. Φτάνουν πια οι υποσχέσεις.

Απαιτούμε την Ανέλκυση του ναυαγίου και την προστασία της υγείας των
κατοίκων και της φυσικής μας κληρονομιάς που οφείλουμε να παραδώσουμε
στα παιδιά μας.

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΟΛΩΝ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ και ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ
Δεν θα επιτρέψουμε την επανάληψη του εμπαιγμού
των Θηραίων πολιτών


Σαντορίνη, 26 Μαρτίου 2010,

Επαρχείο Θήρας
Δήμος Θήρας
Κοινότητα Οίας - Θηρασίας
Ιερά Μητρόπολη Θήρας
Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών
για την Ανέλκυση του Sea Diamond


Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2010

Στο “κόκκινο” είναι η ρύπανση στο Αιγαίο!

Στο κρουαζιερόπλοιο “Sea Diamond”, που ναυάγησε ανοιχτά της Σαντορίνης, προσδιορίστηκαν και εν μέρει εκτιμήθηκαν υψηλές συγκεντρώσεις επικίνδυνων ουσιών, οι οποίες είναι τοξικές, επίμονες και δείχνουν υψηλότατη προδιάθεση για βιοσυσσώρευση.

«Στην περιοχή όπου ναυάγησε το Sea Diamond παρατηρείται εκτεταμένη ρύπανση από μικροσκοπικές ίνες πλαστικών.
Προσδιορίστηκαν και εν μέρει εκτιμήθηκαν υψηλές συγκεντρώσεις επικίνδυνων ουσιών, οι οποίες είναι τοξικές, επίμονες και δείχνουν υψηλότατη προδιάθεση για βιοσυσσώρευση.
Η κατανάλωση θαλασσινών είναι επικίνδυνη.
Εχουμε ελλιπή μέτρα ουσιαστικής διαχείρισης ή προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Το ναυάγιο του Sea Diamond έδειξε την ανυπαρξία του κρατικού μηχανισμού και
των θεσμών για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε σοβαρού θαλάσσιου ατυχήματος».

Αυτά μεταξύ άλλων τόνισε ο Ευάγγελος Γιδαράκος, διευθυντής και καθηγητής του Εργαστηρίου Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων στο Πολυτεχνείο Κρήτης, το Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2010 στις 7:00 το απόγευμα, όπου πραγματοποιήθηκε στο Μπελλώνειο Πολιτιστικό Κέντρο Σαντορίνης εκδήλωση ενημέρωσης για τα πρώτα αποτελέσματα της μελέτης:

"Ποιοτικός και ποσοτικός προσδιορισμός των επικίνδυνων ουσιών του ναυαγίου του Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης"
υπό την αιγίδα της Νομαρχίας Κυκλάδων.

Σάββατο 11 Ιουλίου 2009

EΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ: Επικίνδυνο Απόβλητο το Sea Diamond και ο εξοπλισμός του. Οδηγία 1991/689/ΕΟΚ.

ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Ζ – Αειφόρος Ανάπτυξη και Ολοκλήρωση
ΕΝV.G.4- Αειφόρος Παραγωγή και Κατανάλωση


Βρυξέλλες 10-07-2009
AV/amp Aress (2009)




ΠΡΟΣ: ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ

Αξιότιμοι κύριοι

Σας ευχαριστώ πολύ για το ηλεκτρονικό σας μήνυμα της 16ης Ιουνίου 2009 σχετικά με το ναυάγιο του “Sea Diamond”.

Τα βυθισμένα πλοία πρέπει να θεωρούνται απόβλητα, σύμφωνα με την οδηγία 2006/12/Κ περί στερεών αποβλήτων και τα μέρη του πλοίων, το φορτίο ή τα καύσιμα θα μπορούσαν επομένως να θεωρηθούν επικίνδυνα απόβλητα σύμφωνα με την οδηγία 1991/689/ΕΟΚ.

Δυνάμει του άρθρου 4 της οδηγίας 2006/12/Κ,1. τα κράτη μέλη λαμβάνουν αναγκαία μέτρα για να εξασφαλίσουν ότι η διάθεση ή η αξιοποίηση των αποβλήτων πραγματοποιείται χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η υγεία του ανθρώπου και χωρίς να χρησιμοποιούνται διαδικασίες ή μέθοδοι που ενδέχεται να βλάψουν το περιβάλλον, ιδίως δε:

Α) χωρίς να δημιουργείται κίνδυνος για το νερό, τον αέρα ή το έδαφος, ούτε για την πανίδα και την χλωρίδα
Β) χωρίς να προκαλούνται ενοχλήσεις από το θόρυβο ή τις οσμές
Γ) χωρίς να βλάπτονται οι τοποθεσίες και τα τοπία που παρουσιάζουν ιδαίτερο ενδιαφέρον.

Εναπόκειται στην ευθύνη του κάθε κράτους μέλους να εφαρμόσει κατάλληλα τις εν λόγω απαιτήσεις. Επομένως θα σας συμβούλευα να έρθετε σε επαφή με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές ώστε να λάβετε τις πληροφορίες που ζητάτε.

Με τιμή,

Klaus KOGLER
Προϊστάμενος μονάδας

.......................................................................................................................
Sent: Tuesday, June 16, 2009 11:13:42 PMSubject: Εργασίες απάντλησης καυσίμων στο Sea Diamond
from: ACTION FOR SANTORINI


ΠΡΟΣ ΤΗΝ
ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Ζ – Αειφόρος Ανάπτυξη και Ολοκλήρωση
ΕΝV.G.4- Αειφόρος Παραγωγή και Κατανάλωση


Καλημέρα σας.
Σχετικά με την προσπάθεια απάντλησης των καυσίμων του Sea Diamond,
σας παρακαλούμε αν γνωρίζετε να μας ενημερώσετε:

1. Ποια ήταν η ακριβής διαδικασία και σε ποια σημεία του πλοίου έγινε η απάντληση στο Sea Diamond?
2. Πάρθηκαν δείγματα των πετρελαιοειδών που απαντλήθηκαν για χημική ανάλυση?
3. Που βρίσκονται οι ποσότητες των πετρελαιοειδών που απαντλήθηκαν?
4. Τι είδους πιστοποίηση έκανε το Τελωνείο Θήρας?

Επίσης, σχετικά με την αναφορά του ΔΛΤΘ, ότι δεν εντοπίστηκαν άλλες ρυπογόνες ουσίες (!).

5. Τι γνωρίζει το ΔΛΤΘ για τα υλικά κατασκευής του πλοίου και του εξοπλισμού του?
6. Τι γνωρίζει το ΔΛΤΘ για τα είδη των ρύπων και την μακροπρόθεσμη περιβαλλοντική καταστροφή στο θαλάσσιο σύστημα και στην υγεία του ανθρώπου?


Τετάρτη 8 Ιουλίου 2009

Πόρισμα από το Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων για το SEA DIAMOND

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_08/07/2009_321413
Της Τανιας Γεωργιοπουλου

Αμέλεια βύθισε το Sea Diamond Ευθύνες σε πλοίαρχο, Α΄ μηχανικό, 3 υπεύθυνους επιρρίπτει η έκθεση του Ανακριτικού Συμβουλίου

Σε αμέλεια αποδίδει την πρόσκρουση και βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond η έκθεση του Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Συμβούλιο, «η πρόσκρουση, εισροή υδάτων, η ακυβερνησία, η εγκατάλειψη, η βύθιση, η ολική απώλεια και η ύπαρξη δύο αγνοουμένων επιβατών που συνέβησαν στο Ε/Γ Sea Diamond την 5-6 Απριλίου 2007 στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της νήσου Θήρας Κυκλάδων αποτελούν ναυτικό ατύχημα που οφείλεται σε αμέλεια» του πλοιάρχου κ. Ιωάννη Μαρίνου και του Α’ μηχανικού, κ. Εμμανουήλ Πάτσου, καθώς και των τριών υπευθύνων της διαχειρίστριας εταιρείας «Core Marine LTD», κ. Χριστόδουλου Μελά, κ. Γεωργίου Κουμπενά, κ. Ζαχαρία Σιοκούρου. Mάλιστα σε σημεία της έκθεσης αφήνονται σαφείς αιχμές ακόμα και για δόλο στη συγκεκριμένη υπόθεση, καθώς επισημαίνονται πολλά ερωτήματα και κενά στα οποία οι μαρτυρίες των εμπλεκομένων δεν μπόρεσαν να δώσουν σαφείς απαντήσεις.

Χωρίς βυθόμετρο
Οπως σημειώνεται στην έκθεση, όταν το «Sea Diamond» έφτανε στο λιμάνι της Σαντορίνης έπλεε πολύ κοντά στη βραχώδη ακτή «με σοβαρούς και προφανείς κινδύνους για την ασφάλειά του» ενώ δεν ακολουθήθηκαν το «υφιστάμενο σχέδιο ταξιδίου -το οποίο είχε εγκριθεί από τον πλοίαρχο- και βασικοί κανόνες της ναυτικής τέχνης και πρακτικής».
Σύμφωνα με την κατάθεση του Λιμενάρχη Θήρας στον ΑΣΝΑ, «η πορεία που ακολούθησε το “Sea Diamond” πριν την πρόσκρουσή του στον ύφαλο δεν είχε ουδέποτε ακολουθηθεί από κανένα πλοίο». Η έκθεση αναφέρει ότι ο χάρτης που χρησιμοποιούσε ο πλοίαρχος ήταν λανθασμένος. Ωστόσο, παράλληλα, κατά τον κατάπλου, όπως τονίζεται, δεν λειτουργούσε το βυθόμετρο του πλοίου, το οποίο κατά την προσέγγιση στον ύφαλο θα κατέγραφε το μικρότερο βάθος και άρα ο πλοίαρχος και οι αξιωματικοί της γέφυρας θα μπορούσαν να αντιληφθούν τον επερχόμενο κίνδυνο και ενδεχομένως και να αποφύγουν την πρόσκρουση.


Ελλιπή δεδομένα
Η έκθεση σε συγκεκριμένα σημεία αφήνει μάλιστα σαφείς αιχμές. Οπως αναφέρεται «το πλοίο διέθετε σύστημα καταγραφής δεδομένων ταξιδιού (VDR - μαύρο κουτί). Oμως πριν από την εγκατάλειψη του πλοίου δεν αντιγράφηκαν τα δεδομένα από την κεντρική μονάδα του συστήματος -αν και υπήρχε επαρκής χρόνος- που θα βοηθούσαν σημαντικά στη διερεύνηση των αιτιών που οδήγησαν στην πρόσκρουση του πλοίου, αλλά κυρίως στη διαλεύκανση των κρίσιμων γεγονότων που μεσολάβησαν από την πρόσκρουση μέχρι τη βύθιση του πλοίου. Το γεγονός οφείλεται σε αμέλεια των αξιωματικών της γέφυρας, δηλαδή του πλοιάρχου Ιωάννη Μαρίνου και του υπάρχου Ιωάννη Αντωνίου. Ακόμα περισσότερο, «η κάψουλα του ανωτέρου συστήματος δεν λειτούργησε σύμφωνα με τις προδιαγραφές, με αποτέλεσμα τα δεδομένα που καταγράφηκαν να είναι ελλιπή»: μόλις 86 λεπτά σε σχέση με τα 720 λεπτά καταγραφής που είναι οι δυνατότητες της συγκεκριμένης συσκευής.
Οπως επισημαίνεται στην έκθεση, το Συμβούλιο συνδυάζοντας το γεγονός της μη καταγραφής και όσων ακολούθησαν μετά την πρόσκρουση «δεν θεωρεί τυχαία τη διακοπή των καταγραφών από την εν λόγω συσκευή».


Ανεπαρκής συντήρηση
Στην έκθεση επίσης επισημαίνεται ότι η κατάκλυση με νερά όλων των στεγανών διαμερισμάτων του πλοίου, που οδήγησε στη συντόμευση του χρόνου ο οποίος μεσολάβησε έως τη βύθισή του, οφείλεται πιθανότατα «στην ανεπαρκή συντήρηση των διπυθμένων του πλοίου από όπου πρέπει να διήλθαν τα νερά». «Τα γεγονότα απέδειξαν ότι το πλοίο δεν ανταποκρίθηκε όπως θα έπρεπε στην κατάσταση ανάγκης που βρέθηκε...», επισημαίνεται μεταξύ άλλων.
Μία σειρά από λάθη και παραλείψεις, όπως η ρυμούλκηση του πλοίου, «οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η τελική βύθιση του πλοίου υπήρξε αποτέλεσμα είτε συνειδητής επιλογής, είτε σοβαρών παραλείψεων». Συγκεκριμένα αναφέρονται ο τρόπος προσάραξης του πλοίου στα αβαθή της περιοχής των παλαιών ορυχείων, η έλλειψη συνεργασίας μεταξύ των αρμοδίων παραγόντων, η αποφυγή ενημέρωσης της Λιμενικής αρχής και η εμφανής αδιαφορία για την αρωγή και διάσωση του πλοίου.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, το συγκεκριμένο πόρισμα ανοίγει τον δρόμο για την κατάθεση αγωγών προς εκείνους που αναφέρονται ως υπεύθυνοι.

Δευτέρα 22 Ιουνίου 2009

QUESTIONS FOR THE POLLUTANT SUBSTANCES OF SEA DIAMOND - ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΡΥΠΟΓΟΝΕΣ ΟΥΣΙΕΣ ΤΟΥ SEA DIAMOND

After the interruption of the pumping of fuel process and pollution control, we are eagerly awaiting for the Hellenic Republic Ministry of Mercantile Marine to publish a statement which will inform us analytically. Until then, our main questions are as follows:
1.
Was the European Commission for the Environment invited in order to follow the work or was it informed of the work process? 2
2. Will the removal of 774 cubic metres of marine water and 155 cubic metres of an unknown constitution and content of petroleum products, be considered by the Hellenic Republic - Ministry of Mercantile Marine as de-activation of the pollutants of the shipwreck?
3. Which was the precise process and in which points of the shipwreck was fuel partial removed?
4.
Where are the removed quantities of petroleum products located now?
5. Were samples taken for chemical analysis of the remved petroleum products?
6. Which type of certification did Thira Customs make ? Also, exceeding the limits of its authority, the Thira Municipal Harbour Fund certifies in its statement that: "other pollutant substances were not located in the area of the shipwreck".
And we wondered: :
7.
What does the Thira Municipal Harbour Fund know about the materials of the ship manufacture and its equipment?
8. What does the Thira Municipal Harbour Fund know about the types of pollutants and the long-term environmental destruction on the marine system and to human health?

.........................................................................................................................

Μετά από 2 χρόνια εθελοντικής προσπάθειας των περιβαλλοντικών οργανώσεων και των ενεργών πολιτών της Σαντορίνης για να κρατηθεί το θέμα του ναυαγίου Sea Diamond στην επικαιρότητα και να ενεργοποιηθεί ο κρατικός μηχανισμός υπέρ της νομιμότητας,
Μετά από δύο χρόνια αδράνειας των υπηρεσιών του κράτους λόγω έλλειψης πολιτικής απόφασης και αλλαγής τριών Υπουργών ΥΕΝΑΝΠ, ο κ. Αναστάσης Παπαληγούρας έχοντας αποκλειστικά τη διοικητική ευθύνη για τη διαδικασία απάντλησης και ανέλκυσης, κατά την έναρξη της προσπάθειας απάνλησης είχε κάνει την παρακάτω δήλωση:


«Περιβαλλοντικά ευαίσθητοι δεν είναι οι αυτοαποκαλούμενοι “οικολόγοι” ή “πράσινοι”. Περιβαλλοντικά ευαίσθητοι είναι αυτοί που έμπρακτα διασφαλίζουν την υγεία των κατοίκων και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος».
Απόσπασμα από το ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΥΕΝΑΝΠ - Πέμπτη, 28 Μαΐου 2009


Τώρα, μετά τη διακοπή της διαδικασίας απάντλησης και απορρύπανσης, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένουμε να εκδοθεί ανακοίνωση από το ΥΕΝΑΝΠ για να ενημερωθούμε αναλυτικά. Μέχρι τότε, τα βασικά μας ερωτήματα είναι:

1. Προσκλήθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Περιβάλλον για να παρακολουθήσει τις εργασίες ή ενημερώθηκε για την διαδικασία των εργασιών?
2. Η απάντληση 774 κυβικών μέτρων θαλασσινού νερού και 155 κυβικών μέτρων αγνώστου σύστασης και περιεκτικότητας πετρελαιοειδών, θα θεωρηθεί από το ΥΕΝΑΝΠ ως απενεργοποίηση των ρύπων του ναυαγίου?
3. Ποια ήταν η ακριβής διαδικασία και σε ποια σημεία του ναυαγίου έγινε η μερική απάντληση?

4. Που βρίσκονται οι ποσότητες των πετρελαιοειδών που απαντλήθηκαν?
5. Πάρθηκαν δείγματα για χημική ανάλυση των πετρελαιοειδών που απαντλήθηκαν?
6. Τι είδους πιστοποίηση έκανε το Τελωνείο Θήρας?

Επίσης, ξεπερνώντας τα όρια των αρμοδιοτήτων του, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας βεβαιώνει σε ανακοίνωσή του ότι:
"δεν εντοπίστηκαν άλλες ρυπογόνες ουσίες σε χώρους του ναυαγίου".

κι αναρωτιόμαστε:


7. Τι γνωρίζει το ΔΛΤΘ για τα υλικά κατασκευής του πλοίου και του εξοπλισμού του?
8. Τι γνωρίζει το ΔΛΤΘ για τα είδη των ρύπων και την μακροπρόθεσμη περιβαλλοντική καταστροφή στο θαλάσσιο σύστημα και στην υγεία του ανθρώπου?