Δευτέρα 6 Απριλίου 2009

ΗΧΗΡΟ ΜΥΝΗΜΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ

Δείτε ρεπορτάζ από το MEGA TV
http://www.megatv.com/articles.asp?catid=14541&subid=2&tag=11107&pubid=1865726





05/04/2009
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ηχηρό μήνυμα προς τους υπεύθυνους έστειλε σήμερα ο Θηραϊκός λαός ενωμένος με την Μητρόπολη Θήρας, το Επαρχείο, τον Δήμο Θήρας, την Κοινότητα Οίας -Θηρασίας, φορείς του νησιού και την Συντονιστική Επιτροπή, ότι θα συνεχίσει τον αγώνα εώς ότου το κουφάρι του Κ/Ζ SEA DIAMOND ανελκυστεί και απομακρυνθεί από τα νερά της μοναδικής καλδέρας της Σαντορίνης.
Με την συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο λιμάνι του Αθηνιού, δυο χρόνια μετά το ναυάγιο του Κ/Ζ SEA DIAMOND, δήλωσε περίτρανα ο λαός της Σαντορίνης ότι, όχι μόνο δεν ξεχνά και δεν εφησυχάζει αλλά αντίθετα επαγρυπνά και αγωνιά για το πρόβλημα του ναυαγίου.
Η δυναμική συγκέντρωση του κόσμου, ανθρώπων κάθε ηλικίας, ήταν απάντηση στην μέχρι σήμερα ολιγωρία και αδιαφορία των αρμοδίων, Κυβέρνησης – Υπουργείου- πλοιοκτήτριας εταιρείας.
Με τις ομιλίες, και από πλευράς Μητρόπολης αλλά και από πλευράς Επαρχείου, Δήμου, Κοινότητας Οίας Θηρασίας και Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών έγινε σαφές ότι με την ίδια ομοψυχία και ενότητα που διακρίνει φορείς και κατοίκους, θα δοθούν και οι επόμενοι αγώνες.
Συστράτευση στον αγώνα για την ανέλκυση του πλοίου, μετά την απάντληση, των καυσίμων που είναι ζήτημα ημερών όπως δήλωσε και η βουλευτής της Ν.Δ, κ. Μανούσου.
Στην συγκέντρωση παραβρέθηκαν για να στηρίξουν τον αγώνα ο κ. Συρμαλένιος Νίκος, επικεφαλής της Συν-Κυκλαδικής Πρωτοβουλίας και ο νομαρχιακός Συμβουλος του ΚΚΕ κ. Σιγάλας. Χαιρετισμό συμπαράστασης έστειλε ο Βουλευτής Επικρατείας και Πολιτικός Εκπρόσωπος Περιβάλλοντος και Χωροταξίας του ΠΑΣΟΚ, Σπύρος Κουβέλης, η Περιβαλλοντική Οργάνωση «ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ», και ο Πρόεδρος του Συλλόγου Μεσαγωνιατών.
Συγκινητική ήταν η εικόνα με τα πλοιάρια της Ένωσης Λεμβούχων Θήρας, που παραταγμένα στο λιμάνι του Αθηνιού, μετά την εκδήλωση επιβίβασαν τον κόσμο στα πλοιάρια και έφτασαν μέχρι το σημείο του ναυαγίου, όπου τελέστηκε τρισάγιο στην μνήμη των ανθρώπων που χάθηκαν και με τα βεγγαλικά και τις σειρήνες τους έστειλαν ηχηρό μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις.
Τέλος, με αγωνία αναμένουμε την συζήτηση στην Βουλή μετά την επίκαιρη ερώτηση προς τον ίδιο τον Πρωθυπουργό της Γεν.Γραμματέας της Κ.Ε του Κ.Κ.Ε.
Η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών θα κρατά στην επικαιρότητα το πρόβλημα του ναυαγίου όσο οι υπεύθυνοι επιδιώκουν να ξεχαστεί.

Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών

Πέμπτη 2 Απριλίου 2009

Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2009

After the salvage, the environment will have probabilities of survival!.. - Μετά την ανέλκυση, το περιβάλλον θα έχει πιθανότητες επιβίωσης!..

In conclusion, based on the number and the extent of the cracks, after the collision the cruise ship “Sea Diamond” did not have any probabilities of survival, conclude the experts that drew up the report on the shipwreck of boat. The report of experts was ordered by the Thira port authority in collaboration with the Naxos District Attorney's office.

Except that, it is reported:

“The incorrect imprinting of the shallow water contributed to the collision of the ship in shallow, if the skipper had of consulted the map just before the incident of collision. All the other approaches with different directions are not influenced and for this reason we have thousands of movements annually of small and exceptionally big ships in the Fira Bay without any accident taking place in the shallow Fira Bay and north Alonikis area where the cruise ship “Sea Diamond” crashed.

After the collision, the ship did not have any probabilities of survival. After the salvage, the environment will have!. ...............................................................................................................................
Η «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ» παρουσιάζει την έκθεση πραγματογνωμοσύνης για το ναυάγιο του «Sea Diamond»

Στο συμπέρασμα ότι με βάση τον αριθμό και την έκταση των ρηγμάτων, μετά την πρόσκρουση το κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond» δεν είχε πιθανότητες επιβίωσης, καταλήγουν οι πραγματογνώμονες που συνέταξαν την έκθεση για το ναυάγιο του πλοίου. Την έκθεση των πραγματογνωμόνων διέταξε το λιμεναρχείο Θήρας σε συνεργασία με την εισαγγελία Νάξου.

Εκτός των άλλων αναφέρεται:

«Η μη σωστή αποτύπωση των αβαθών συνέβαλε στην πρόσκρουση του πλοίου στα αβαθή, αν ο πλοίαρχος λίγο πριν το συμβάν της πρόσκρουσης συμβουλεύτηκε το χάρτη. Όλες τις άλλες προσεγγίσεις με διαφορετικές κατευθύνσεις δεν τις επηρεάζει και για το λόγο αυτό έχουμε χιλιάδες κινήσεις ετησίως μικρών και εξαιρετικά μεγάλων πλοίων στον Όρμο των Φηρών χωρίς να έχει σημειωθεί κανένα ατύχημα στα εν λόγω αβαθή που υπάρχουν στον όρμο των Φηρών και βορείως τα Άκρας Αλωνικής όπου προσέκρουσε το επιβατηγό - κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond».

Μετά την ανέλκυση, το περιβάλλον θα έχει δυνατότητα επιβίωσης...

http://www.naftemporiki.gr/news/static/09/01/26/1621025.htm#five

Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2008

Κατάληψη της ΔΟΥ Θήρας για το Sea Diamond - Occupation of Thira Tax Office for the Sea Diamond

The occupation of Thira Tax offcies begin from 20 December by the residents of Santorini so that they demonstrate their opposition for the eve of the shipwreck of the Sea Diamond in the bottom of the Caldera sea. Their decision was reaffirmed after their meeting on Friday with the Shipping Minister, Mr A. Papaligoura. According to the Coordinative Committee of Santorini Residents the Shipping ministry has not yet answered concretely to their demand for the salvaging of the Sea Diamond but he gave a new timetable until the end of week in order for Louis Cruises to present the study on the pumping of the remaining fuel from the shipwreck. Also, the Shipping Ministry declared that the State will attend as the political lawsuit in the trial for the penal part of the case.
.........................................................................................................................................

Με ένα ανοιχτό παραδοσιακό τραπέζι και με κρασί της Σαντορίνης έκλεισε ο αποκλεισμός της ΔΟΥ Θήρας που πραγματοποίησαν στις 17 και 18 Δεκεμβρίου 2008 οι πολίτες της Σαντορίνης σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τον εμπαιγμό της κυβέρνησης και των υπευθύνων εδώ και 20 μήνες, όσον αφορά την ανέλκυση του K/Z SEA DIAMOND –αδιαπραγμάτευτος στόχος των πολιτών της Σαντορίνης-.

Στη συγκέντρωση συμμετείχαν οι φορείς, καθηγητές, γονείς & μαθητές. Πρωταγωνιστές στον αγώνα αυτόν ήταν οι μαθητές του Δημοτικού–Γυμνασίου και Λυκείου, οι οποίοι διεκδίκησαν μαχητικά την απαίτηση τους για Καθαρή Θάλασσα στον τόπο τους στέλνοντας μήνυμα στους μεγαλύτερούς τους για μαχητικούς αγώνες.
Άλλωστε όπως είπαν και οι ίδιοι, "Το Μέλλον Τους Ανήκει!".

Μερικά χαρακτηριστικά συνθήματα των μαθητών ήταν "Όχι άλλα θα. Η Σαντορίνη δεν μασά", "Σήκωσέ το το βυθισμένο δεν μπορώ να περιμένω" "Τίποτα τίποτα δεν μας σταματά το πλοίο θα σηκώσουμε με τον τσαμπουκά", "Παπαληγούρα βγάλε έξω τη σαβούρα"...

Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2008

ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ προς ΥΕΝΑΝΠ και ΥΠΕΧΩΔΕ για το SEA DIAMOND



http://actionforsantorini.blogspot.com


ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Συνήγορος για το περιβάλλον
Α ν ε ξ ά ρ τ η τ η Α ρ χ ή

ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗ ΜΕΞΗ 5, 11528 ΑΘΗΝΑ - ΤΗΛ. 210 7289600 - FAX. 210 7292129

Ημερομηνία: 24.11.2008
Αρ. Πρωτ.: 3340/2008/2.5
Χειριστές : Δ. Βελαώρας - Σ. Στασινός

Προς:

Υποναύαρχο ΛΣ Αντώνιο Πιτσουλάκη
Διευθυντή Β΄ Κλάδου
Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας,
Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής

Υψηλάντου 109 , 185 32 Πειραιάς

Κύριο Γιάννη Γρατσία
Πρόεδρο
Δημοτικό Λιμενικό
Ταμείο Θήρας
Φηρά Θήρας, 847 00

Αξιότιμοι κύριοι,

Επανερχόμαστε στην υπ’ αριθ. πρωτ. 3340/2.4/17.07.2008 σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την βύθιση του Κ/Ζ SEA DIAMOND στον όρμο Καλντέρας της Θήρας, και σας γνωρίζουμε ότι δεν έχουμε λάβει καμία απάντηση μέχρι σήμερα.

Ως εκ τούτου σας παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για όλες τις νεότερες εξελίξεις σε συνέχεια του υπ’ αριθ. πρωτ. 2427.1/22/08/21.05.2008 εγγράφου των συναρμόδιων Δ/νσεων Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος και Λιμενικής Αστυνομίας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΕΝΑΝΠ), καθώς και του υπ’ αριθ. πρωτ. 468/05.06.2008 έγγραφου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας (ΔΛΤΘ), σχετικά με:

· Την μέχρι σήμερα διαμορφωθείσα κατάσταση της ρύπανσης από διαρροές πετρελαιοειδών ή άλλων ρυπογόνων ουσιών
· Την εξέλιξη της δημόσιας πρόσκλησης του ΔΛΤΘ σύμφωνα με τον Ν. 2881/2001, για την υποβολή μελετών κόστους απάντλησης και ανέλκυσης
· Κάθε ενέργειά σας στα πλαίσια του ΠΔ 55/1998 και του Ν. 2881/2001, καθώς και
· Κάθε ενέργειά σας σύμφωνα με το ΠΔ 11/2002 σχετικά με την ενεργοποίηση μηχανισμών αντιμετώπισης περιστατικών ρύπανσης της θάλασσας από πετρέλαιο και την κατάρτιση τοπικού σχεδίου έκτακτης ανάγκης (L.C.P – Local Contigency Plan) για την αντιμετώπιση πιθανής μελλοντικής διαρροής των εγκλωβισμένων στο ναυάγιο ποσοτήτων πετρελαιοειδών ή άλλων ρυπογόνων ουσιών

Στην προαναφερθείσα επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη, σας είχαμε επισημάνει ότι η απάντληση των εναπομεινάντων εντός του κύτους του ναυαγίου πετρελαιοειδών και άλλων ρυπογόνων ουσιών, είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Παράλληλα, σας είχαμε επισημάνει ότι για την πλήρη και οριστική εξάλειψη κάθε κινδύνου ρύπανσης θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η αναγκαιότητα ανέλκυσης του ναυαγίου, καθώς με την πάροδο του χρόνου, αυξάνεται τόσο ο πιθανός κίνδυνος διαρροής ρυπογόνων ουσιών, όσο και η πιθανότητα ολίσθησης του ναυαγίου σε μεγαλύτερα βάθη, γεγονός που θα καταστήσει το όποιο εγχείρημα απάντλησης/ανέλκυσης ακόμη δυσκολότερο.

Ως εκ τούτου, ο Συνήγορος του Πολίτη σας είχε προτείνει την ανάθεση εκπόνησης ειδικής περιβαλλοντικής μελέτης στο Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ), η οποία να εξετάσει την αναγκαιότητα της ανέλκυσης με γνώμονα την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος από κάθε τυχόν ρυπογόνο παράγοντα. Η ανάθεση αυτής της μελέτης μπορεί να γίνει σε συνεργασία του ΥΕΝΑΝΠ και του ΔΛΤΘ, με στόχο την παροχή πέρα από κάθε αμφισβήτηση, έγκυρης και τεκμηριωμένης επιστημονικής άποψης για το ζήτημα, διατυπωμένη από ένα δημόσιο ερευνητικό κέντρο, όπως το ΕΛΚΕΘΕ.

Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για τις απόψεις σας σε σχέση με την προτεινόμενη διαδικασία, καθώς και να εξετάσετε το ενδεχόμενο νομοθετικής ρύθμισης που να προβλέπει την ανάθεση μελέτης περιβαλλοντικής εκτίμησης των επιπτώσεων από ναυάγια, είτε στο ΕΛΚΕΘΕ, είτε σε άλλα δημόσια ιδρύματα και φορείς, σε κάθε περίπτωση που το ναυάγιο ενδέχεται να αποτελεί προσβολή για το περιβάλλον.

Αξιότιμοι κύριοι,
Ο Συνήγορος του Πολίτη σας ευχαριστεί εκ των προτέρων για την συνεργασία και σας παρακαλεί να ενημερώσετε τόσο την Ανεξάρτητη Αρχή, όσο και τους ενδιαφερόμενους πολίτες, για τις απόψεις και τις ενέργειές σας σχετικά με τα προαναφερθέντα ζητήματα.

Με τιμή
Χρύσα Χατζή
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη

............................................................................................................

Ημερομηνία: 24.11.2008
Αρ. Πρωτ.: 3340/2008/2.6
Χειριστές : Δ. Βελαώρας - Σ. Στασινός, Τηλ. : 210-7289621

Κύριο Ι. Βουρνά
Γενικό Διευθυντή Περιβάλλοντος
ΥΠΕΧΩΔΕ
Αμαλιάδος 15, 115 23 Αθήνα

Αξιότιμε κύριε Βουρνά,

Σε συνέχεια υπ’ επιστολών του Συνηγόρου του Πολίτη (αριθ. πρωτ. 3340/2.2/17.04.2008 και 3340/2.4/17.07.2008) σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα που δημιουργήθηκαν από την βύθιση του Κ/Ζ SEA DIAMOND στον όρμο Καλντέρας της Θήρας, και οι οποίες κοινοποιήθηκαν στο ΥΠΕΧΩΔΕ, λάβαμε το υπ’ αριθ. πρωτ. 187184/2890/03.07.2008 έγγραφο του Τμήματος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Δ/νσης Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού, για το οποίο σας ευχαριστούμε.

Σύμφωνα με το εν λόγω έγγραφο, το Τμήμα Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων δεν έχει αρμοδιότητα επί της διαχείρισης βυθισμένων πλοίων διότι αυτά δεν εμπίπτουν στον ορισμό του αποβλήτου σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία (Οδηγία 2006/12/ΕΚ), καθώς δεν περιλαμβάνονται στις κατηγορίες του Παραρτήματος Ι της σχετικής Οδηγίας και ο κάτοχός τους δεν τα έχει απορρίψει ή προτίθεται ή υποχρεούται να απορρίψει. Ο ευρωπαϊκός ορισμός για τα επικίνδυνα απόβλητα έχει εισαχθεί στο εθνικό δίκαιο με το άρθρο 2, παρ. 1 και 2 της ΚΥΑ 13588/725/2006. Στο ίδιο έγγραφο διατυπώνεται η άποψη ότι εφόσον το πλοίο ανελκυσθεί και δεν μπορεί να επισκευασθεί, η περαιτέρω διαχείριση του θα καλύπτεται από τις διατάξεις περί αποβλήτων.

Ακόμη όμως και στην περίπτωση που το κύτος του ναυαγίου δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως απόβλητο, το ίδιο το ναυάγιο περιέχει αντικείμενα και υλικά που μπορούν να χαρακτηριστούν ως απόβλητα. Μεταξύ των επικινδύνων ουσιών, πιθανολογείται ότι συγκαταλέγονται 400 περίπου τόνοι καυσίμων, ποσότητες έρματος (σεντίνες), λιπαντικά και υδραυλικά έλαια, ψυκτικά υγρά (CFCs), υφαλοχρώματα (ΤΒΤs), καθώς και σειρά άλλων ουσιών που χρησιμοποιούνται στον εξοπλισμό των πλοίων και περιέχουν αμίαντο και βαριά μέταλλα (π.χ. μονωτικά υλικά, τηλεοράσεις, λαμπτήρες φθορισμού, κ.ά.). Σύμφωνα δε με το Παράρτημα Ι παρ. Q4 της Οδηγίας 2006/12/ΕΚ, στις κατηγορίες αποβλήτων συμπεριλαμβάνονται «Ύλες που έχουν κατά τύχη εκχυθεί, απολεσθεί ή για τις οποίες έχει σημειωθεί κάποιο περιστατικό, συμπεριλαμβανομένου κάθε είδους υλικού εξοπλισμού κ.λπ, ο οποίος έχει μολυνθεί εξ αιτίας αυτού του περιστατικού».

Επιπροσθέτως, στο έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο σας κοινοποιούμε (αρ. πρωτ. D(2007)ENV A2/SA/na/21829/27.11.2007), αναφέρεται «Εν προκειμένω, ο μεγαλύτερος κίνδυνος φαίνεται να αφορά στην πιθανή υποβάθμιση του περιβάλλοντος εάν το πλοίο δεν ανελκυστεί αλλά παραμείνει ως έχει. Στην περίπτωση αυτή το πλοίο θα θεωρηθεί ως απόβλητο και ενδέχεται να υπάρχει παραβίαση της οδηγίας πλαίσιο για τα απόβλητα 2006/12/ΕΚ.».

Ως εκ τούτου, ο Συνήγορος του Πολίτη εκτιμά ότι η υπηρεσία σας έχει αρμοδιότητα σχετικά με τη διαχείριση των προαναφερθέντων υλικών και σας παρακαλεί να ενημερώσετε την Ανεξάρτητη Αρχή για τις απόψεις σας επί του θέματος.

Σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για την συνεργασία.

Με τιμή
Χρύσα Χατζή
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη

Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2008

The map was the cause of the collision but not the cause of… the sinking of the Sea Diamond - Ο χάρτης αιτία πρόσκρουσης αλλά όχι αιτία… βύθισης.

According to the new measurement of the Martial Navy, the official map was erroneous.
The shallow water did not abstain 58 m. from the coast, as marked on the map, but 131 m. Also the depth in the particular point was not 18-22 m. but hardly 5 m. The new evidence transfers the responsibility of the collision to the State but there still remains questions:
Who is accountable for the sinking of the ship when it could have been led to shallow caldera?
Which were the handlings of the captain and the Thira Port authority to avoid the shipwreck?
What was the attitude of the Hellenic Republic - Ministry of Mercantile Marine during those critical hours?

Questions that should be answered from the responsible authorities.

The big problem of toxic waste in the depth of Santorini waters continues to exist. The long-term environmental destruction and the danger for the health of the citizens remain.

.............................................................................................................................

Σύμφωνα με τη νέα μέτρηση της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, ο επίσημος χάρτης που το μοιραίο βράδυ είχε στη διάθεσή του ο πλοίαρχος είχε πέσει έξω κατά 73 μ. Τα αβαθή δεν απείχαν 58 μ. από την ακτή, όπως σημείωνε ο χάρτης, αλλά 131 μ. Επίσης το βάθος στο συγκεκριμένο σημείο δεν ήταν 18-22 μ. αλλά μόλις 5 μ..

Η υπόθεση, πλέον, λαμβάνει νέα τροπή καθώς τα καινούργια στοιχεία μεταθέτουν την ευθύνη της πρόσκρουσης στο Κράτος αλλά παραμένουν τα ερωτήματα: ποιοι ευθύνονται για την βύθιση του πλοίου όταν αυτό θα μπορούσε να οδηγηθεί στα αβαθή της καλντέρας? Ποιοι ήταν οι χειρισμοί του καπετάνιου και του Λιμεναρχείου Θήρας για την αποφυγή του ναυαγίου? Ποια ήταν η στάση του ΥΕΝΑΝΠ τις κρίσιμες εκείνες ώρες? Ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Σε κάθε περίπτωση από νομική άποψη, το μεγάλο πρόβλημα της παραμονής του τοξικού αποβλήτου στο βυθό της Σαντορίνης συνεχίζει να υπάρχει. Η μακροπρόθεσμη περιβαλλοντική καταστροφή και ο ορατός κίνδυνος για την υγεία των πολιτών παραμένει.
Το ΥΕΝΑΝΠ χρειάζεται να προχωρήσει άμεσα τη διαδικασία ολικής απάντλησης και ανέλκυσης του ναυαγίου Sea Diamond.


Επίσης, δείτε συνέντευξη στο ηλεκτρονικό περιοδικό "medvoi365.gr"
«Ναυάγιο» του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας πάνω στο κουφάρι του Sea Diamond

Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2008

ΑΙΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΥΕΝΑΝΠ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ


Αθήνα 16/10/2008

ΑΙΤΗΣΗ
Των

1. Γιώργου Διακοφωτάκη, εκπροσώπου του Συλλόγου «ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ», διεθνής δράση για το περιβάλλον και τον πολιτισμό.
2. Θεόδωρου Τσιμπίδη, Διευθυντή του «ΑΡΧΙΠΕΛΑΓΟΣ», Ινστιτούτο Θαλάσσιας & Περιβαλλοντικής Έρευνας Αιγαίου.

Προς
1. τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
2. τον Α’ Υπαρχηγό Λιμενικού Σώματος
3. τον Λιμενάρχη Θήρας
4. το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας

Τον Απρίλιο 2007 βυθίστηκε στον λιμένα Αθηνιός στην Καλντέρα νήσου Θήρας το Κ/Ζ Sea Diamond και έκτοτε παραμένει βυθισμένο εντός του ανωτέρω θαλασσίου χώρου. Η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει μείζονα και πολλαπλή βλάβη του θαλασσίου περιβάλλοντος, η οποία επιδεινούται διαρκώς τόσον εκ της παραμονής του πλοίου στο βυθό, όσο και εκ της συνεχιζομένης διαρροής επιβλαβών ουσιών εκ του πλοίου στη θάλασσα.
Υπό τις ανωτέρω περιστάσεις, συντρέχει εν προκειμένω περίπτωση εφαρμογής αφ’ ενός μεν των διατάξεων του Π.Δ. 55/1998 «για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος», αφ’ ετέρου δε των διατάξεων του Ν. 2881/2001 «Ρύθμιση θεμάτων ανελκύσεως ναυαγίων και άλλες διατάξεις».

1. Ως προς το Π.Δ/γμα 55/1998
Με τις διατάξεις του ανωτέρω Π.Δ/τος θεσπίζεται υποχρέωση της αρμοδίας Δημοσίας Αρχής να εξουδετερώσει την προκληθείσα από το ναυάγιο ρύπανση, να αποκαταστήσει το θαλάσσιο περιβάλλον στην προτέρα του κατάσταση και να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα για την πρόληψη της ρυπάνσεως στο μέλλον. Η υποχρέωση αυτή της Αρχής (εν προκειμένω του Λιμεναρχείου Θήρας) είναι άμεση, αυτοτελής, παράλληλη και ανεξάρτητη από ανάλογες υποχρεώσεις των υπαιτίων της ρυπάνσεως, πρέπει δε η Αρχή να την εκπληρώσει δι’ ιδίων μέσων, είτε δημοσίων είτε δι’ αναθέσεως των αναγκαίων εργασιών σε εξειδικευμένους φορείς, και εν συνεχεία να καταλογίσει τα σχετικά έξοδα στους κατά νόμον υπαιτίους.

2. Ως προς το Ν. 2881/2001.
Με τις διατάξεις του ανωτέρω νόμου, πέραν της υποχρεώσεως του κυρίου του ναυαγίου να ανελκύσει τούτο εντός της τασσομένης από την αρμοδία Αρχή προθεσμίας, θεσπίζεται σε περίπτωση μη συμμορφώσεώς του και αυτοτελής υποχρέωση της εν λόγω Αρχής (του αποκαλουμένου στο νόμο «Οργανισμού») να εκτελέσει ή ίδια τις ενέργειες ανελκύσεως με ευθύνη και δαπάνες του κυρίου, μέσα στις προβλεπόμενες από τον ίδιο νόμο σύντομες αποκλειστικές προθεσμίες.

Εν όψει των ανωτέρω και δεδομένου ότι ουδεμία ενέργεια προς την ανωτέρω κατεύθυνση έχει λάβει χώρα μέχρι στιγμής, με την παρούσα αίτηση καλούμε τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής καθώς και κάθε άλλου Υπουργείου ως και τα όργανα των κατά νόμον αρμοδίων φορέων και ιδίως του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, να προβούν στην έκδοση των κατά νόμον διοικητικών πράξεων και εκτέλεση των αναγκαίων υλικών ενεργειών για την εκπλήρωση των εκ των διατάξεων του Π.Δ/τος 55/1998 και του Ν.2881/2001 υποχρεώσεών τους, οι οποίες δεν ανήκουν στην διακριτική τους ευχέρεια, αλλά προβλέπονται κατά δεσμία αρμοδιότητα αυτών.

Ενδεικτικώς, ως προς το Π.Δ/γμα 55/1998 αναφέρουμε την υποχρέωση του αρμοδίου εν προκειμένω Λιμενάρχη Θήρας να εκδώσει:
i. Διοικητική πράξη με την οποία διαπιστώνεται η φύση και έκταση της ρυπάνσεως, οι κίνδυνοι για το μέλλον και οι δυνατότητες αποκαταστάσεως, πρωτογενούς, συμπληρωματικής ή αντισταθμιστικής, εφ’ όσον τούτο είναι αναγκαίο.
ii. Διοικητική πράξη με την οποία προσδιορίζονται ειδικώς τα ληπτέα για την αντιμετώπιση της ρυπάνσεως μέτρα καθώς και το χρονοδιάγραμμα υλοποιήσεως αυτών, είτε κατ’ επίκλησιν και εφαρμογή του τυχόν υφισταμένου επιτελικού σχεδίου, είτε, εάν τούτο δεν υπάρχει, ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες του περιστατικού ρυπάνσεως.
iii. Διοικητική πράξη με την οποία διαπιστώνεται, εφ’ όσον συντρέχει περίπτωση, η αδυναμία, ανεπάρκεια ή καθυστέρηση λήψεως των αναγκαίων μέτρων από τους υπευθύνους και ορίζεται ως υπεύθυνη υλοποιήσεως των μέτρων αυτών η αρμοδία Αρχή, δηλ. το οικείο Λιμεναρχείο ή Υπολιμεναρχείο.
iv. Διοικητικές πράξεις ασκήσεως εποπτείας των εκτελουμένων, είτε υπό των ιδίων των υπευθύνων ρυπάνσεως και των τυχόν εντολοδόχων τους είτε υπό ιδιωτών και οργανισμών κατόπιν αναθέσεως από την Αρχή, εργασιών ως και διαπιστώσεως της προόδου των εργασιών αυτών μέσα στα πλαίσια του ορισθέντος χρονοδιαγράμματος.
v. Διοικητική πράξη με την οποία διαπιστώνεται η ολοκλήρωση της εφαρμογής των μέτρων εξουδετερώσεως της υφισταμένης και προλήψεως της μελλοντικής ρυπάνσεως καθώς και αποκαταστάσεως της περιβαλλοντικής ζημίας και αξιολογείται ο βαθμός επιτυχίας της.

Εξάλλου, ως προς τον Ν.2881/2001, ενδεικτικώς αναφέρομε ότι οφείλει η αρμοδία Αρχή να εκδώσει έγγραφη πρόσκληση στον κύριο του ναυαγίου για την άμεση ανέλκυση αυτού εντός της τασσομένης προθεσμίας, σε περίπτωση δε μη συμμορφώσεως αυτού να εκδώσει τις προβλεπόμενες από το νόμο διοικητικές πράξεις που θα ορίζουν τις ενέργειες που απαιτούνται για την ανέλκυση του ναυαγίου από τον ίδιο τον «Οργανισμό».

Επισημαίνουμε ότι μέχρι στιγμής έχει υπάρξει αδράνεια της Διοικήσεως, τόσον ως προς το σκέλος της ρυπάνσεως του θαλασσίου περιβάλλοντος, ως προς την οποία η Διοίκηση υπολαμβάνει εσφαλμένως ότι η υποχρέωσή της εξαντλείται στην άσκηση εποπτείας των υπαιτίων της ρυπάνσεως και στην επιβολή σε βάρος τους προστίμων λόγω μη συμμορφώσεως, όσο και ως προς το σκέλος της ανελκύσεώς του, ως προς το οποίο η Διοίκηση έχει παραλείψει να απευθύνει πρόσκληση ανελκύσεως στον κύριο του ναυαγίου, να ανελκύσει η ίδια τούτο εντός των νομίμων προθεσμιών.

Επισημαίνουμε επίσης, ότι τυχόν παράλειψη εκδόσεως των ανωτέρω πράξεων ως και πάσης συναφούς, συνιστά παράλειψη οφειλομένης νομίμου ενεργείας, η οποία προσβάλλεται με αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Συνημμένως υποβάλλουμε την από 2 Ιουλίου 2008 γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος με θέμα «Πρόληψη και Αποκατάσταση της Περιβαλλοντικής Ζημίας εκ ναυαγίων».


.Με τιμή


Θεόδωρος Τσιμπίδης ------------------Γιώργος Διακοφωτάκης